7. joulukuuta 2018

Luukku 7: Jouluinen tuorepuuro (maidoton)



Tuorepuuro on minulle varsin tuore tuttavuus. Tuorepuuro maistui, se myönnettäköön, aluksi oudolta mutta ajan kanssa koostumukseen tottui ja nyt olen suorastaan koukussa tuorepuuroihin. Tuorepuuron valtteja ovat nopeus, helppous ja terveellisyys ja juuri näiden syiden vuoksi olen viime aikoina valinnut yhä useammin aamupalaksi juuri tuorepuuron. Syksy- ja talviaamuina minulle on maistunut erityisen hyvin kanelilla tai kardemummalla maustettu puuro. Alla olevan reseptin inspiraationa on toiminut Teresa Välimäen ja Johanna Lindholmin Hyvää joulua -kirjan Puolukka-tuorepuuron resepti - ainekset ovat versiossani lähes samat mutta määriin olen tehnyt muutoksia.



Jouluinen tuorepuuro

1 annos

100 g puolukoita
1,5 dl maustamatonta kaura- tai soijajogurttia
0,5 dl kaurahiutaleita
1 rkl auringonkukansiemeniä
1 tl sokeria
ripaus kanelia

Koristeluun:
manteleita
kanelia

  • Sekoita kaikki ainekset kulhossa.
  • Peitä kulho kelmulla ja laita jääkaappiin vähintään neljäksi tunniksi.
  • Notkista tarvittaessa ennen syömistä kasviperäisellä maidolla.

Päivän joululaulu: Joulukuun aamuissa on jotain kutkuttavaa. Lapsena avasin joka aamu jännittyneenä verhot - onkohan satanut lunta.  Ja ehkä näen vilauksen tontusta, joka on nukkunut kuusen alla ja lähtee auringon noustessa etsimään piilopaikkaa. En tiedä miksi, mutta jotenkin kappale muistuttaa minua siitä lapsenomaisesta jännityksestä. Carol of the Bells, es. Christmas Carols for Children.

Edellinen luukku: Luukku 6: Helppo lanttuvuoka

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti